Doma narejene žajbljeve lizike

Na zdravje … ?! Neeee, to je že bilo. Tale je za zdravje!

Zima, čeprav ne tako bela, kot bi si hčerka želela, gre počasi h koncu. Strica snežaka nam ni uspelo naredit (čeprav je včeraj snežilo), smo se pa nekajkrat kepali in sankali na bližnjem Trnovem. Seveda z dodatkom debelih rokavic, šala, kape in debele zimske oprave – topel čaj smo (letos) doma pozabili samo enkrat.

Zimske radosti oziroma zima nasploh se lahko odraža tudi z različnimi prehladi, bolečim grlom, kihanjem in smrkanjem. Čeprav moja tamala obožuje sirupe, še posebej tistega od none (domač, narejen iz smrekovih vršičkov), sem se tokrat odločil za nekaj drugega.

Od žajblja in Sabotina, mimo smrekovih vršičkov do zatiranja! Bolezni, seveda!

Svakinja Urša iz bližine slovensko-hrvaške meje nas je letos jeseni zalagala s posebnimi bučami špagetaricami (o tem kdaj drugič), enkrat pa je „za zraven“ prinesla še malo posušenih žajbljevih listov. Od takrat naprej je posodica s posušenim svetlo zelenim, skoraj že sivim zeliščem, ki naj bi bil po eni izmed teorij krivec za izvor imena hriba Sabotin v bližini Solkana (članek je v angleškem jeziku), strpno čakala na svoj trenutek.

Ker nisem pravi ljubitelj žajbljevega čaja, sem najprej pomislil, da bi iz njega pripravil sirup.

Namreč, teorija izdelave (podobnega) smrekovega sirupa temelji na sistemu izmenjujočih se plasti sladkorja in smrekovih vršičkov v kozarcu, katerega imamo na soncu. Končni izdelek, torej sirup, katerega nona najprej precedi in sfiltrira skozi gazo, je zelo gosta, svetlorjava sladka tekočina, ki pripomore k lažjemu zatiranju zimskega nadležnega kašlja. Ko je sirup lepo postekleničen, pa nona vršičkov ne vrže proč! Uporabi jih za izdelavo smrekovca, a to bo predmet ene od naslednjih objav.

Ampak, tudi če bi recept za izdelavo žajbljevega sirupa (ker imam posušene sestavine ravno pri roki) bil podoben smrekovemu, bi mi postopek izdelave vzel preveč časa. Kaj imajo torej radi otroci ….

Otroci, tudi moja tamala, obožujejo lizike!

Prav zato sem se (po Uršinem nasvetu, seveda) odločil za izdelavo lizik. In to ne kakršnihkoli. V mislih sem imel tiste „zdrave“, žajbljeve.

Izdelava žajbljevih lizik na 2 načina

Direkt na peki papir …

Če ti oblika samih lizik ni preveč pomembna, se za izdelavo pripravi tako, da daš na pekač peki papir in daljše lesene paličice razporediš po njem. To bo tvoja „lizikarna“!

Ta postopek je razmeroma hiter, paziš samo, da karamel “oblije” palčko na kateri bo lizika stala. Vse kar narediš, ko se karamel strdi je, da lizike pobereš in poješ. Končano!

… ali „natančna“ priprava modelov za „taprave“ lizike.

Na internetu sem med iskanjem receptur prišel do te spletne strani, kjer na preprost način napišejo, kako lahko doma narediš modele za lizike v obliki srčkov, zvezdic, živalic, lunic, ponujajo pa tudi recepte za ostale tipe lizik (pomarančne, limonine, malinove … v glavnem, ni da ni).

Sledil sem tej izvedbi in si modelčke iz aluminijaste folije (skupaj s palčkami) pripravil vnaprej. Pazil sem tudi na postavitev palčk in na to, da sem alufolijo pred vstavljanem palčke namazal z olivnim oljem.

Preprost model za okrogle lizike!

Za pomoč sem uporabil kar tulec od papirnatih brisačk (premer cca 5 cm), čeprav bi bila uporaba tulca od alufolije (premer je enkrat manjši) optimalna. Če bi vedu ….

Alufolijo sem narezal na kose s širino cca 15 cm, nato pa sem jo 2x prepognil, kot na sliki spodaj. Prepognjen kos folije sem po širini prerezal na pol in s pomočjo tulca oblikoval okrogle modelčke.

Modelčke sem s čopičem namazal z olivnim oljem in tik pod dnom preluknjal z leseno palčko ter jo položil cca 1 cm globoko.

IMG_4442.JPG
Palčko previdno položimo cca 1 cm v notranjost modelčka.

Z drugimi palčkami sem podložil “držala lizik” in ustvaril pravi mali trnovski mikado. Čas je bil za karamel.

IMG_4443.JPG
Mikado! Japajade 😉

 Postopek priprave žajbljevega karamela

Za 12 lizik sem moral narezati 3 g posušenih žajbljevih listov in ga vmešati v karameliziranih 350g sladkorja.

Predpriprava zajema rezanje posušenih žajbljevih listov na zelo majhne koščke. Žajbelj sem najlaže narezal tako, da sem nad nožem držal eno roko, ker so mi sicer posušeni listi leteli vsepovprek. Za 12 lizik sem moral narezati 3 g posušenih žajbljevih listov in karamelizirati 350g sladkorja.

Za 12 lizik potrebujemo 3 g posušenih žajbljevih listov.
Za 12 lizik potrebujemo 3 g posušenih žajbljevih listov.

IMG_4418

Ko je žajbelj bil narezan, sem se lahko posvetil karamelu. V posodo sem stresel sladkor in nad ne tako močnim plamenom počasi mešal. Ko se je sladkor stopil v karamel, sem vanj stresel narezan žajbelj in se pripravimo na izdelavo lizik.

IMG_4450.JPG
V karamel vmešan posušen in nasekljan žajbelj.

 

In vlivanje se lahko prične. Vlivamo cca 3 mm na debelo, toliko, da se palčka “potopi” v karamel. Sam sem si pomagal z navadno jušno žlico in vse je šlo brez problema!

IMG_4456.JPG

Po vlivanju sem počakal 10 minutk in ko je bila zgornja plast strjena, sem počasi začel z ločevanjem lizik in aluminijaste folije. Tu so se pokazale moje napake prve izdelave lizik!

  1. Premer lizike 5 cm je malce prevelik, naslednje bodo imele fi20 😉 Tudi količinsko so te primerne za 2 osebi – tamalo in mami, tako da bosta obe zdravi! Meni jih je uspelo narediti 12, če bi poskusil z manjšim premerom in jih izdelal pred zimo, pa bi jih bilo dovolj še zame!
  2. Aluminijasta folija mora biti na dnu čimbolj poravnana, da karamel ne prekrije “gub” … sicer je treba aluminijasto folijo odstranjevati z nožem (počasi in previdno), kar je zamudno.
  3. 10 cm lesena palčka je dovolj dolga, tako da bom naslednjič te dolge “ražnjičsticks” prerezal na polovično dolžino.
  4. Če ti lizike niso všeč, si lahko brez palčk pripraviš bombone!

Tako izgleda pa končni izdelek, ki bo počakal tamalo in mami na kuhinjski polici!

IMG_4475.JPG
Domače preventivne lizike z žajbljem! Za manj kašlja seveda 😉

 

2 thoughts on “Doma narejene žajbljeve lizike

Oddajte komentar

